söndag 2 juli 2017

Studenten!

Dagen som vi pratat om i flera år, som vi planerat för i månader och som man våndats inför i kombination med längtat efter. Den kom. Den blev fantastisk! Helt underbar!

Majas klass hade studentfrukost kl 8 på baksidan av huset där hennes pappa bor. jag åkte dit och sa hej och hämtade Lina för kl 10 skulle vi vara på Lorentzberg. Vi bar in alla grejer, ändrade bord, planerade, räknade så alla skulle få plats, satte upp björkris, dekorationer och ballonger.




Kl 12 var vi ganska klara och då åkte jag o hämtade mamma o sen åkte hon och jag ut o hämtade all mat. Vi hade caterat grillplanka med potatisgratäng från Maxi.


Sen var det hem och byta om och bege sig ner till chapmanskolan med plakat och blommor för att ta emot Maja.
















När vi varit på Lorenzberg i nästan en timme kom hon äntligen!!










Här är mitt tal som jag höll: 

Nu har du sprungit ut på af Chapmans trappor för sista gången efter 12 hela skolår. För en månad sen hade du en skoluppgift som handlade om att skriva ett hyllningstal till någon som betytt mycket för dig under dina skolår. Du skrev det till mig! Jag blev fantastiskt rörd och glad och Det talet blev min utgångspunkt till detta lilla framförande.
Jag har följt dig från en liten osäker tjej till en nu vuxen betydligt säkrare tjej! Jag har hela tiden påmint dig om att det finns viktigare saker i världen än att få  höga betyg i skolan och även påmint dig om att så länge du gör ditt bästa så spelar resultatet ingen roll.Mitt mantra har alltid varit “ Du kan aldrig göra mer än ditt bästa”Du har alltid gjort ditt bästa! Inte bara i skolan utan även utanför skoltid. Du har alltid strävat efter att vara en bra vän, en bra syster, en bra dotter, en bra flickvän och dessutom en bra elev och det har krävt åtskilliga timmar i dina böcker och i din dator och mitt i allt detta tog du även körkort.
Mitt andra mantra är “ Allt löser sig alltid” och det har det ju gjort- eller hur? Nu har du glömt all stress och panik över uppgifter du inte trodde du skulle klara eller hinna. Du klarade dina prov och inlämningar och jag har hela tiden vetat det och trott på dig, stöttat dig och sagt de där orden “Allt löser sig alltid”
Du är inte bara en fantastisk dotter utan du har dessutom en underbar personlighet. Du är snällheten personifierad och du är lugn, harmonisk och nästan alltid glad. Du blir nästan aldrig arg om du inte är hungrig eller trött.
Det är fantastiskt att få vara din mamma. Det har varit en fröjd att få följa dina olika upptåg och karriärer. Som fotbollsspelare, som cheerleader, som dansare och eller sångare på en mängd olika shower och talangjakter och vem minns inte din karriärs stora genombrott - den du hade som vit blodkropp:)
Mitt tredje mantra har alltid varit “Följ magkänslan”. Nu ska du ge dig ut i livet. Nu ska du påbörja ditt första riktiga jobb som du själv ser som en stor utmaning som du bestämt dig för att ta dig an. Det gör mig så stolt - att du fyllts på med så mycket självförtroende så du vågar. Resten av din framtid är oskrivna blad. Jag tror att vilka val du än gör så kommer de vara genomtänkta och de kommer vara till följd av din magkänsla. Så fr o m nu börjar nästa kapitel på din livs berättelse och det ska bli fantastiskt roligt att få följa den.  Jag avslutar med att bekräfta dina avslutningsord i ditt tal till mig;
Jag kommer alltid hjälpa digJag kommer alltid ställa upp för dig och framförallt allt: Jag kommer  aldrig sluta att tro på dig.
Med dessa ord vill jag utbringa en skål för dig Maja och jag önskar dig all lycka.





På slutet av kvällen när nästan alla gäster åkt hem kom majas tre kompisar och då blev det full fart! De hade trots att de bara var fem personer såå himla kul:) 



Tack alla inblandade för att ni gjorde denna dag/kväll till vad den blev:) 
Nu är det två år kvar till Emil tar studenten. Han gör det en fredag:) Det blir nice!

/Tessan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar