torsdag 12 juni 2014

Berlinresan

I dag ringde mamma och frågade om nåt hade hänt för att jag inte hade bloggat på en vecka! Jag hade gjort ett jättelångt fint inlägg om Berlin och publicerade det (trodde jag) och dagen efter fanns det inte nånstans! Det är några dagar sen men ikväll har jag tagit mig tid och gjort om alltihop! Så här upplevde jag Berlinresan!

Torsdag 5 juni;
Här sitter vi på färjan mellan Trelleborg och Rostock och planerar vår hop-on och off rutt. Färjan tog 6 timmar och hela resan tog 13 timmar så vi var framme på hotellet kl 00.30 på natten.

Fredagen den 6 juni. Vi firade nationaldagen med att åka in till stan kl 9 för att åka på sight-seeing hela dagen. Detta var ett av de första husen vi såg när vi kom in till centrum...gamla öst-Berlinrest som de inte gjort i ordning ännu. Det låg mittemot.....

...denna moderna byggnad Park Inn Berlin-Alexanderplatz är en skyskrapa i Berlin i Tyskland. Byggnaden är, med sina 125 meter, stadens högsta flervåningshus och den högsta hotellbyggnaden i hela Tyskland. Observera fönsterputsarna!!

Så här såg bussen ut- vi satt uppe på taket och fick höra på en guide som pratade tyska och dålig engelska.

Första stoppet vi hoppade av på; Judiska monumentet är ett monument som skapades just i Berlin för att minnas de 6 miljoner offer som led och gick bort under Andra världskriget.
Detta monument ligger inte många meter ifrån Brandenburger Tor och är uppbyggt av 2711 betongpelare av olika storlekar. Dessa är utspridda på en plats som är ca 19.000 kvadratmeter stor.

1. Brandenburger Tor är en kombinerad stadsport och propylé, som har kommit att bli en symbol för Berlin. Den har spelat olika roller i stadens historia. Denna byggnad står i slutet av Unter den Linden innan man kommer in TierGarten.

Riksdagshuset med riksdagskupolen körde vi bara förbi.....

Andra stoppet gjordes på Berlin Hauptbahnhof som är Europas största centralstation.

Barnen åt på Mc Donalds och vi hittade en trevlig restaurang som hette Vapiano.

Tredje stoppet blev ute i Kurfurstendamm  som är västra Berlins allra mest kända affärsgata med ett brett urval av stora varuhus och butiker för internationella lyxmärken. Gatan har trots detta en avslappnad och ganska gemytlig atmosfär. I gatans östra ände ligger Breitscheidplatz med Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Det är en minneskyrka  som förstördes  vid en bombräd under andra världskriget och har sedan dess varit en bevarad ruin. Under sin storhetstid mätte kyrkans torn hela 113 m i höjd och var då en av Berlins högsta byggnader.

Fjärde stoppet gjorde vi naturligtvis vid Checkpoint Charlie och resterna av Berlinmuren. Checkpoint Charlie var en av de mest kända gränsövergångarna mellan Öst- och Västberlin mellan 1945 och 1990. Den låg på gränsen mellan Berlins amerikanska och sovjetiska sektor samt stadsdelarna Mitte i östra Berlin och Kreuzberg i västra Berlin.

Ännu ett östtyskt deprimerande hus....

Härifrån park-inn bevittnade jag ett bungy-jump, men jag hann inte få fram kameran!

Hela klassen på väg tillbaka efter en heldag på alla platser i Berlin. Mellan 10 och 19 åkte och gick vi runt, men vi fick gott om tid att umgås, fika, titta och äta på stoppen så det blev en mysig dag!

Vi åkte raka vägen till en liten restaurang i syd-västra Berlin där vi serverades tre-rätters middag. Alla ungdomar har varit fantastiskt duktiga denna dag och hållit alla tider under hela dagen!

På lördagen den 7 juni skulle vi ägna oss åt shopping. Vi hade utifrån det vi sett dagen innan bestämt oss för att hålla oss kring Alexanderplatz som är ett välkänt och historiskt betydelsefullt torg i stadsdelen Mitte.

Berlins berömda TV-torn och tillika en av stadens främsta signaturbyggnader, reser sig omedelbart väster om torget, och ytterligare några hundra meter västerut återfinns Berlins medeltida centrum samt flera av stadens främsta historiska och kejserliga institutioner utmed Unter den Lindens början vid floden Spree. I nära anslutning till Alexanderplatz ligger också Berlins rådhus, Rotes Rathaus.

Vi började med att shoppa i Alexia - ett fyravånings shoppingpalats. En del av eleverna blev kvar där resten av dagen.

Berliner Dom är Berlins lutherska domkyrka och den största protestantiska kyrkan i Berlin. Fem av ungdomarna gick in i den tillsammans med Brita och Tobbe. Jag stod fullt upptagen med att titta på en vacker brud så jag missade när de gick in. Jag letade aldrig upp dem utan jag flanerade omkring i området i stället.

Domkyrkan ligger till hö om denna byggnad. Detta är ett museum....

Sedan kommunismen och Berlin-muren föll har mycket i det centrala Berlin förändrats, delvis i modern stil och delvis i försök återskapa det gamla Berlin. Den omdiskuterade återuppbyggnaden av kejsarslottet blir ett av de allra största projekten.

Denna bilden visar Berlin. Nytt och gammalt och kranar överallt!

Jag avslutade min dag med att sitta på Alexanderplatz och njuta av sol, värme och att titta på alla människor

Efter detta kom alla punktligt till samlingen kl 17. Vi åkte till hotellet och därefter till samma restaurang som gårdagen för en två-rätters middag. Eleverna var uppe till sent på natten men kl 8 hade de packat, städat, ätit in frukost och lämnat in nycklar- alla 28 eleverna kom prick åtta. Jag är såå imponerad av dem allihop! Underbara ungdomar! Hemresa i 13 timmar varav 4 timmar på båt mellan Sassnitz och Trelleborg.
Tack alla- i morgon går ni ut nian- Grattiskram till er alla!