Christina Boork Schillgard berättade om deras spännande observatörsprojekt där de pedagogiska rollerna blev väldigt tydliga. Hon visade hur vi konkret gör för att öva oss på att bli skickliga i pedagogisk dokumentation.
Våra barn är värda aktiva och medvetna pedagoger. Detta nås via medvetna observationer av varandra, av pedagogisk dokumentation samt av medveten strategi av diskussioner och kompetensutveckling.
Varje pedagogs egna val i vardagsarbetet påverkar våra barns förutsättningar till utveckling och lärande. Hon delade med sig metoderna de använt på sin förskola för att komma till insikt om vilken ”makt” pedagogen har över våra barns förutsättningar. Det har varit många förvånande upptäckter
Föreläsningen behandlade:
Föreläsningen behandlade:
• Förskolans framgångsfaktorer
• Ledarskapet
• Professionella pedagoger
• Pedagogisk dokumentation
• Observatörsprojekt
• Ledarskapet
• Professionella pedagoger
• Pedagogisk dokumentation
• Observatörsprojekt
Föreläsningen tar även upp vikten av ett tydligt ledarskap inom förskolan med en medveten strategi av diskussioner och kompetensutveckling.
Loris Malaguzzi (grundaren av reggio Emilia-pedagogiken) lär ha sagt : "Jag tror att de ord som bäst sammanfattar vår verksamhet är utforskande och delaktighet."
De orden är inte arbetssätt i första hand. Det är ett förhållningssätt. Ska barnen bli bejakade, få uppleva solidaritet och möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och alla sina sinnen, så måste vi som pedagoger ständigt reflektera kring våra roller som pedagoger.
De orden är inte arbetssätt i första hand. Det är ett förhållningssätt. Ska barnen bli bejakade, få uppleva solidaritet och möjlighet att utveckla sin samarbetsförmåga och alla sina sinnen, så måste vi som pedagoger ständigt reflektera kring våra roller som pedagoger.
Våra val påverkar barnen. Val som förskolans chef gör påverkar personalen, (och därigenom givetvis även barnen). Det behövs en medveten strategi med barnens behov som utgångspunkt för att skapa ett helhetstänkande kring allt som sker i förskolans verksamhet.
Efter föreläsningen skulle vi sitta med våra kollegor och diskutera;
Gör vi vad vi säger?
Innemiljön? Är den tillgänglig för barnen?
Hur använder vi vår tid? etc,
En mycket givande dag tycker jag!
Efter föreläsningen skulle vi sitta med våra kollegor och diskutera;
Gör vi vad vi säger?
Innemiljön? Är den tillgänglig för barnen?
Hur använder vi vår tid? etc,
En mycket givande dag tycker jag!
/Tessan

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar