måndag 5 september 2011

Genusfrågor med hjälp av Barbapapa

Jag presenterade under högtidliga former först Barbapappa och Barbamamma! Därefter plockade jag fram ett barbabarn i taget och berättade om deras egenskaper. Barnen var väl insatta i vad de olika barnen var bra på.
  • Barbazoo- gul pojke med djurintresse
  • Barbalala- grön flicka, musikalisk
  • Barbabok- orange flicka med litteraturintresse
  • Barbaskön- svart, pälsklädd, konstintresserad pojke
  • Barbafin- lila flicka intresserad av skönhet. Har ofta en spegel.
  • Barbaflink- blå pojke med intresse för naturvetenskap
  • Barbastark- röd pojke med sportintresse



Därefter pratade vi om; varför är det en pojke som är stark stark och en flicka som speglar sig?
Skulle det kunna vara tvärt om?
Finns det något som flickor kan göra, men som inte pojkar kan och tvärt om?
Vad är typiskt "pojkigt" och "flickigt"?
Varför har flickorna blommor i håret och inte pojkarna?
Kan inte pojkar ha blommor i håret?
Kan pojkar ha rosa tröja? (en pojk hade rosa tröja med en spindel på)
Kan pojkar ha rosa tröja med Hello Kitty på?
Kan flickor ha en blå tröja? (en flicka hade blå tröja med blommor på)
Kan flickor ha en blå tröja med star wars på?

Vi avslutade hela samlingen med att låta Barbalala hålla en sångstund  =)

" Förskolan skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjlighet att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utiofrån stereotypa könsroller" Lpfö98

/Tessan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar