tisdag 18 maj 2010

Xtravaganza

Varför fortsätter vi människor att leva som förut trots att vi vill ändra vår livsstil? Vi arbetar inte tillräckligt medvetet med våra önskade förändringar- vi tror att de kommer automatiskt. Vi behöver själva ta över initiativet och börja navigera mot vårt eget formulerade mål. Om du vill utvecklas får du börja göra något nytt! Detta kan du åstadkomma genom att tydliggöra dina mål, och systematiskt träna mentalt för att programmera in det du vill ska hända.

Ingen föds färdig - utveckling är något som pågår hela livet vare sig vi vill eller inte. När vi aktivt tar ansvar för den har vi också en betydligt större chans att få det vi vill: att bli lyckliga, må bra få bra relationer och jobb, få en bättre hälsa och nå vår idealvikt.

Frågan är: Hur mycket vill du förändras? Är du beredd att våga? Är du beredd trots att du gör fel ibland att träna dig till ett bättre beteende? Till det behövs självförtroende, positiv attityd och fokusering på resultatet. 

Tänk om det är möjligt att du kan utveckla dina kunskaper och strategier för att gå ett steg längre, att skaffa sig nya vanor som ger ett friskare liv i framtiden?!
Hos Xtravaganza lär du dig detta. Du har minst ett år på dig att träna dina nya vanor så de håller för resten av livet. Det enda du behöver göra är att avsätta tid och energi, och att vara öppen för att utmana dina hinder.

Detta har jag börjat på och det är sååå roligt! Men du behöver ju inte gå ner i vikt, säger alla. Nej, det behöver jag kanske inte (nu har jag ändå lagt om min kost och tappat 3-4 kg och 13 cm i midjan) utan jag vill bli en harmonisk människa. Jag och min vän har börjat i hop och en dag i veckan träffas vi i en grupp. Vi har också fått en cd-skiva med mental avslappning som man helst ska lyssna på varje dag ca 15 min. jag har börjat styrketräna och springa så smått igen.

Xtravaganza har 4 ledstjärnor som vi får jobba aktivt med och ta ställning till
Kropp och sinne är ett system. De påverkar varandra till en helhet. Just helheten är en förutsättning för framgång. Du kan uppnå precis det resultat du vill när du har en balans i dessa.
Mental träning (tankens kraft, självförtroende, målmedvetenhet, motivation, koncentration, uthållighet, mål och mplbilder)
Mental näring (humor, glädje och njutning)
Rörelseglädje (varför är det så bra att röra på sig- göra något du tycker är kul- då blir det lättare enn god vana)
God energi (att betrakta maten som läkande energi skapar förutsättningar för hälsa och bra vikt)

Till förra träffen hade vi i uppdrag att göra ett collage över sin målbild och vi skulle skriva ner vår målformulering. Min formulering löd; Jag kommer att vara en harmonisk människa som tycker om att njuta av de små stunderna i vardagen (carpe diem). Jag kommer äta en bättre välbalanserad kost samt styrketräna och löpträna regelbundet. Jag kommer klara av att springa längre lopp.
På collaget hade jag klippt ut bilder på vad jag behöver i min omgivning för att må bra och en bild på en tjej som springer i mål. Lite god mat, vitt vin, skog, en bild på ett leende med texten "sudda bort din sura min" bilder på min familj, svampkorgen, spikmattan, kameran, laptopen, korsord var andra bilder jag hade. Kul och faktiskt en bra tankeställare!

Mycket av min energi har gått till detta de sista två veckorna, men jag tycker att jag har sett en liten förändring till det bättre. Jag har fortfarande inte hittat glädjen i att röra på mig (drar mig fortfarande för att ge mig ut och springa), däremot har jag försökt att inte haka upp mig på småsaker, jag kopplar av varje dag med min mentala avslappning, jag försöker att inte stressa och jag försöker även att inte ha dåligt samvete för saker och ting. Jag försöker också att se de små sakerna och jag har vissa dagar kämpat med det lilla extra hemma för att göra det mysigt och få en bra stäming för alla. Förhoppningsvis ska detta bli goda vanor som ska sluta med att jag bara är harmonisk utan att behöva tänka att jag ska vara det =)
Vi hörs snart igen!

1 kommentar:

  1. Åh söta vän vad imponerad jag är av din målmedvetenhet! Det ska bli spännande att följa din påbörjade resa!
    Stor kram till dig

    SvaraRadera